Ellevetusensjuhundreogsyttimillioner meter
Dette innlegget ble postet på KulturKlovnene sin offiselle Facebookside 01.03.14:
“KulturKlovnene både utvikler og produserer teaterforestillinger, musikaler og konserter. De siste årene har vi hatt oppsetning i Trondheim og Oslo. Nå beveger vi oss ellevetusensjuhundreogsyttisyvmillioner meter østover til Kambodsja. KK skal starte et nytt teaterprosjekt med gatebarn i byen Siem Reap i samarbeid med non-profitt organisasjonen Senhoa.
– Hvorfor sette opp en barneteateroppsetning i Siem Reap?
– Senhoa har i flere år gjort en formidabel innsats med gatebarn som er sårbare for å bli utsatt for menneskehandel – altså ”children of slum villages”. Et av tiltakene for å forebygge menneskehandel, er å få foreldrene til å sende barna sine på skolen. De har gjennom pre-skoleprogrammet og helse- og matprogrammet hjulpet flere hundre barn og deres familier. I tillegg er det viktig å ha et tilbud for barna etter skoletid. KulturKlovnenes barneteaterprosjektet skal derfor være et aktivitetstilbud på ettermiddagen for å holde barna unna gata, sier leder i KulturKlovnene Linda Nguyen.
Ifølge Senhoa-rapporten fra 2012 ble 27 barn tatt opp i preskoleprogrammet og startet 15 barn på Khmer offentlig skole. Det er over 70 barn tilknyttet Senhoas Lotus Kids´ Club (LKC).
– Hvorfor vil du jobbe som teaterinstruktør?
– Det er et spørsmål jeg av og til får fra andre, og mange ganger stiller meg selv. Jeg liker veldig godt å tolke og formidle karakterer og tekster. Jeg har vært instruktør for barn i alder 6 til 10 år og trives veldig godt med det. I teater gir vi barna en annerledes arena for læring og mestring. Gjennom å være kreativ kan de utvikle sosial og faglig kompetanse som gir mestringsfølelse, skoleglede og lar dem skape noe ut fra seg selv.
Hele oppsetningen er et produkt av frivillige krefter. KulturKlovnene ønsker å sette fokuset på arbeidet med barn i fattigstrøkene og benytter nettopp drama og musikk som sentrale aktiviteter i vårt arbeid.
– Vi er initiativtakere og ønsker å være inspiratorer. Men målet vårt er å videreføre teaterprosjektet videre i LKC. Det er nemlig det lokale personalet i LKC som er den brennende drivkraften i dette arbeidet, avslutter teaterinstruktør Linda Nguyen med et smil.”